Het decor van Het Journaal 2002-2008

Uitzenddatum

7 januari 2002 - 6 januari 2008

Generiek

Elk journaal krijgt door een verschillende kleur zijn eigen uitzicht: de intro toont groot de cijfers 1, 6, 7 of L(aat) en (e)X(tra). Op de achtergrond verschijnen lijnen van een elektrisch circuit.

Decor

Dit decor is luchtiger, ruim, open en lichter dan de vorige sets. Deze aanpassingen komen er omdat bleek dat de nieuwslezers in het oude decor belerend overkwamen bij de kijker.

Kleurenpalet

Memorabele uitzendingen

Lancering van Frank De Winne (2002)Aanslagen Madrid (2004)Aanslagen Londen (2005)Dood van Johannes Paulus II (2005)

Trivia

  • Het aantal live-interviews wordt opgedreven, zeker tijdens het middagjournaal. Er wordt nog meer gewerkt met vaste ankers op een vast tijdstip. In plaats van één camera zijn er nu vier studiocamera’s.

  • De studio, het decor en de grafieken steken in een nieuw kleedje dat door een eigen ontwerpbureau is uitgetekend. Architecten Rik Jacques, Laura Vermylen en Erwin Van Vlierberghe werkten eraan mee.

  • Elk programma krijgt een eigen typografisch accent in de titel, zo zien we <hetjournaal>, <terzake>, >dezevendedag< en {koppen}.

  • Achter het anker is er plaats voor een achttal productiemedewerkers. Zij vormen een ‘miniredactie’ die in beeld komt.

  • De vroegere decoropslagplaats van Studio 1 wordt omgebouwd tot een tweede volwaardige uitzendstudio, waar Ter Zake een viertal presentatie- en interviewsetjes krijgt. Hier staan licht en ruimte centraal. Achter de rug van het journaalanker is in de verte de studio van Ter Zake te zien.

  • De set krijgt na een jaar een update: de houten desk van de nieuwslezer wordt ingewisseld voor een glazen, lichtgevend exemplaar. Ook de schermen in de studio worden aangepast zodat ze beter passen in de strakke lijn en de live-verbindingen verbeteren. In het begin worden de hoofdpunten buiten beeld aangekondigd door Dirk Lessaffer die ook de presentator aankondigt. Na een tijd leest anker zelf de hoofdpunten voor.

  • De vernieuwde journaals werden ondersteund worden door een promotiecampagne.

  • Op dinsdag 9 december 2003 dringen drie leden van de Arabisch Europese Liga (AEL) de nieuwsstudio binnen. De drie actievoerders zijn nooit in beeld geweest. Ivo Belet presenteerde op dat moment Ter Zake.

  • Er hingen in de studio niet minder dan 1.100 TL-lampen. Het gaat om ‘koud licht’, dat weinig warmte uitstraalt en in schakering dicht aanleunt bij het blauwe daglicht.

Het afscheid

Wim De Vilder’s Grote Verdwijntruc

include youtube.html youtube-id=”1UKpyluXQyI”