Het decor van Het Journaal 1989-1994

Uitzenddatum

23 oktober 1989 - 4 september 1994

Generiek

De generiek start in de regiekamer: op alle schermen lopen nieuwsbeelden binnen. Centraal zweeft een televisietoestel die steeds moderner wordt. Het eindigt in een aankondiging van 'Journaal'.

Decor

Een donker decor met veel zwartgroene tinten zoals marmer, een grijze desk met in het midden een ebbenhouten cirkel, een zwarte telefoon en een pikzwarte computer brengen een intiemere stijl.

Kleurenpalet

Memorabele uitzendingen

De Val van de Muur (1989)De Golfoorlog (1991)Dirk Frimout in de ruimte (1992)De dood van Koning Boudewijn (1993)

Trivia

  • In februari 1989 start de commerciële omroep. VTM start zijn nieuwsuitzending om 19 uur, terwijl Het Journaal dan nog om half acht begint.

  • De regiekamer van Studio 17 (journaalstudio) was dringend aan modernisering toe. De verbouwing ervan neemt zo’n 6 maanden in beslag. De journaals worden tijdelijk uitgezonden vanuit Studio 7. Maar bij die verhuis wisselde het Journaal ook van decor.

  • Het decor is een werkstuk van de architect Bob Van Reeth die later als eerste Vlaamse Bouwmeester wordt aangesteld1, met als bedoeling zo weinig mogelijk decor te zijn, maar een interieur te suggereren. Er werd ook plaats gemaakt voor méér studiogasten en straalverbindingen.

  • De generiek is een coproductie van de BRT met Barco. De aanmaak van de nieuwe generiek heeft de BRT geen cent extra gekost aangezien Barco Industries de nieuwe apparatuur gratis ter beschikking stelt. Goed voor de portefeuille, want de openbare omroep spaarde op die manier 2 miljoen frank uit 2.

  • De tune werd gecomponeerd door George De Decker. Hij componeerde onder andere de begintunes voor Thuis, Panorama en Recht op Recht.

  • De nieuwsbeelden in de generiek worden in de loop geüpdatet. Zo sukkelde er ook een beeld in van de omstreden politicus José Happart, wat in 1990 tot een vraag leidde in de Vlaamse Raad, de voorloper van Vlaamse parlement3. Het antwoord?

    De generiek van het BRT-journaal is een compilatie van belangrijke binnen- en buitenlandse nieuwsfeiten uit de afgelopen 30 jaar. De kwestie Happart heeft de jongste jaren een aanzienlijke rol gespeeld in de Belgische politiek. Het betreft hier dus geen uiting van voorkeur of afkeuring.

  • Muziekproducent Adriaan Van Landschoot drong in 1991 deze studio binnen om een pleidooi te houden voor Nederlandstalige muziek. Hij toonde achter de rug van Bavo Claes een spandoek ‘Vlaams in de top 30’. Van Landschoot verklaarde hierover later: “Toen ik vlak achter Bavo Claes ging staan, viel hij even stil. Die enkele seconden was de spanning te snijden. Zijn gezicht veranderde even van kleur, maar hij draaide zich amper om. Hij was zo koelbloedig dat hij gewoon verder deed. Uiterst professioneel.”
  1. Het Vlaamse televisielandschap in november 1989, tjaar89.wordpress.com
  2. Bulletin Vlaamse Raad, 30 juni 1987 (pdf)
  3. Bulletin Vlaamse Raad, 29 oktober 1990 (pdf)
  4. Muziekproducent Adriaan Van Landschoot : 'Zelfs met een mes in zijn rug bleef hij nog nieuws lezen', Het Nieuwsblad, 29/08/2005